מבית הבלוגים של למטייל

יום שני, 30 במרץ 2009

השביל הזה מתחיל כאן

במהלך פרוייקט ההתנדבות שלנו בקמבודיה, ובעצם ניתן לומר שאף מתחילתו של הפרוייקט, התעוררו שאלות שהרגשנו שמחוייב לתת עליהן מענה. מקורן של השאלות נובע מהעובדה שמבחינת רתימת הילדים ללימודי האנגלית ולפעילויות בבית הקהילה נחלנו הצלחה, אך כל אימת שזה הגיע לפעילויות שונות עבור המבוגרים (ובגדר מבוגרים אני כוללת גם את השכבה הבוגרת של הילדים: כיתות ח' וט') יש הרבה פחות היענות.
כאשר מבוגרים אינם מגיעים לפעילות שהתכוננת אליה רבות ישנה אכזבה מסוימת, אבל גדולה מזו היא האכזבה המורגשת בעת שמתעוררת בראשך השאלה: האם הדבר הזה שאנחנו מנסים לעשות כאן- ליצור קהילה מתוך וביחד עם המקומיים - פשוט אינו מתאים או אולי מוקדם מדי עבור המקום הזה. ייתכן שהאנשים פה צריכים לעבור עוד תהליך חברתי ארוך על מנת להגיע להבנה קהילתית.
כרקע אספר שקמבודיה היא ארץ "מוכת" ארגונים לא ממשלתיים והמקומיים התרגלו ששופכים עליהם כסף ונעלמים, אם מתוך ייאוש כי הדברים פה הולכים לאט (ופעמים רבות לא בדרך שהגיונית למערב) ואם מתוך כך שמלכתחילה הם לא התכוונו להישאר. התוצאה הישירה היא אוכלוסיה שנחלה אכזבות כתוצאה מהבטחות לא ממומשות רבות מחד, ומאידך עצלנות מסוימת כשהמטרה היא להוציא כסף מאותם ארגונים.
על רקע הנ"ל, הגיע השבוע יובל לימון, מנהל ארגון "תרמילאים ותורמים" לביקור.
חוץ מלבדוק מה שלומנו, המטרה המרכזית של הביקור הייתה לבדוק האם בכלל יש לנו פרטנר והאם אפשר למלא אחר מטרות הפרוייקט כפי שהצבנו אותן לעצמנו. לצורך כך התקיימה ברוב טקס פגישה מרובת משתתפים ממכובדי הכפר, שבמסגרתה הובעה נכונות על ידי האחרונים לקדם את הפעילות הקהילתית בהנהגתם. בכך למעשה הונחה אבן הדרך הראשונה לפעילות קהילתית רחבת היקף ובראשה הקמת בית קהילה מורחב ומחודש. זוהי גם אבן בוחן לפרוייקט ההתנדבות כפי שהוא מתקיים כיום.
העניין מתוכנן כמבצע צבאי: ביום שייקבע מראש, אנשי הקהילה יגוייסו לשיפור והרחבת בית הקהילה. כל אדם שיסייע לבנייה יקבל "כסף קהילה" בהתאם לכמות השעות שיתרום מזמנו לצורך הבניה. בסיום הבנייה ייתרם סכום הכסף למטרה קהילתית ראויה. האירוע ינוהל על ידי ראשי הכפר כך שהאחריות להצלחת הפרוייקט, כמו גם הקרדיט אם יצליח, יהיו שלהם.
הצלחת התכנית הזו תקבע את צורתו של המשך פרוייקט ההתנדבות שלנו כאן. בסיום התכנית נקבל מושג באשר לתהיה האם עלינו להבין שהעצמה קהילתית הוא ביטוי שיש עוד זמן עד אשר יובן וייושם בקמבודיה וכל עוד לא ניתן ליישמו אולי מקומנו לא כאן במטרותינו הנוכחיות, או שאולי נזכה לקריאת כיוון (שתהווה זריקת עידוד משמעותית) לכך שאנשים כאן מוכנים לשינוי.
אנחנו מקווים לתשובה האחרונה אבל ברור שגם אם זו תינתן, זוהי רק תחילתה של הדרך, התהליך עוד ארוך ועוד ננחל אכזבות.
מזל שאנחנו מהחולמים והמאמינים...


אין תגובות: